10 gode råd
Hos kiwibirds elsker vi ny inspiration, og vi har et ønske om at dele vores viden og herigennem selv lære nye ting og konstant blive bedre. Her giver vi dig 10 gode input, som er værd at overveje inden du går i gang med din næste event.
# 1 EVENTENS STYRKE
Eventen er et stærkt værktøj til formidling og indlæring af svære budskaber til afgrænsede målgrupper eller når budskabet skal opleves ”live”. Brug derfor eventen der hvor den er stærkest; til fysiske møder i øjenhøjde med din målgruppe med en unik mulighed for at involvere dem i dit budskab.
# 2 HVOR STARTER DU?
Indsigt i målgruppen, et klart formål og fokus på budskabet skal være grundlaget for det overordnede eventkoncept, så det skræddersyes til at skabe det ønskede resultat. Har eventen sit eget koncept, skal det være troværdigt og i tråd med den øvrige kommunikation, hvad enten den er internt eller eksternt rettet.
# 3 UUDNYTTET POTENTIALE
På BtC siden er mange virksomheder gode til at integrere events i den eksterne kommunikation. Intern kommunikation og BtB salget har dog stadig et stort uudnyttet potentiale.
Få et overblik over hvor din virksomhed med fordel kan overføre den øvrige kommunikation til eventen og herigennem bygge bro fra din forbrugerkommunikation til dine interne relationer såvel som BtB relationer.
Stærke eventkoncepter er unikke til at bygge bro mellem BtC, BtB og HR aktiviteter. Se altid eventen som et led i den overordnede langsigtede kommunikation – også selvom det ’bare’ er en intern kick off.
# 4 SPØRG DIN MÅLGRUPPE
Du har en oplagt mulighed for at involvere din målgruppe allerede inden du skræddersyr eventen. Spørg ind til din målgruppe, lyt til deres ønsker og behov og tilpas eventen. Målgruppens input kan hjælpe dig med at målrette din event og optimere på målgruppens oplevelse af eventen, og dermed den effekt du kan opnå.
# 5 SKAB & GIV RELEVANS
Lige meget hvilken form for event du skal skabe, så er RELEVANS nøgleordet. Relevansen kan ligge i indholdet, i valg af rette tid og sted eller ved formidling af dit budskab på en, for målgruppen, relevant måde. Efterlad altid din målgruppe med en oplevet relevant merværdi – giv dem noget hjem som de kan anvende i deres videre færd – fra networking, ny viden, motivation til en aha-oplevelse.
# 6 OVERSETE MÅLGRUPPER & VIRKEMIDLER
Eventen henvender sig typisk til én målgruppe – selvom der ofte er uudnyttet potentiale i de skjulte målgrupper, eventen kan nemlig ofte være relevant og interessant at høre om for andre end dem der fysisk har deltaget i eventen. Eventen rummer mange virkemidler – f.eks. en oplagt PR-historie, fortæl at I gør noget, og del oplevelsen i nyhedsbrev, på intranettet, etc. Styrken lægger i at eventen ikke kun har ét budskab, men mange forskellige budskaber til forskellige målgrupper. Hvis du tænker disse ind kan du kommunikere disse både før, under, omkring og efter eventen – internt såvel som eksternt.
# 7 MATCH
Eventen rummer muligheder for givende samarbejder på tværs af produkter og virksomheder. Overvej hvilke eksterne partnere der kunne have samme målgruppe, budskab eller produkter/ydelser der kunne optimere din event. Måske er en af dine kunder et konferencecenter?
# 8 BUREAU ELLER IKKE BUREAU?
Kig realistisk på jeres event behov samt de interne ressourcer der er til rådighed. Ofte kan interne kræfter løse mindre events – måske med timebaseret sparring fra et bureau. Andre gange vil du få et bedre produkt, mere ro i maven og bedre tid til andre opgaver ved at bruge et eventbureau. Tag en god snak med bureauet allerede inden du går i gang med eventen.
# 9 VALG AF BUREAU?
Nogle bureauer siger at de mestrer alle typer af events – men de er sjældent dygtige til det hele. Vores anbefaling er, at du finder et eventbureau med et fokus der matcher den type events du skal afholde, og hvor kemien er i orden. TILLID er altid nøgleordet i et godt samarbejde.
# 10 INGEN HEMMELIGHEDER
Når du har fundet det rette eventbureau, så klæd dem ordentlig på i din virksomheds strategi, udfordringer, kultur, andre events, budgetter mv. En god indsigt er grundlaget for en oprigtig og holistisk event, hvor der kan optimeres på eventens virkemidler – intern såvel som eksternt.
Photo by rawpixel on Unsplash